De første to spørgsmål man som kørelærer bliver stillet af kommende elever, er som regel hvad koster det, og hvornår er jeg færdig
Nedenstående kan måske give dig en ide om svarene.
Et kørekort i Danmark er en uddannelse. En lille en ganske vist, men stadig en uddannelse. Den har til gengæld stor nytteværdi for dig lige med det samme, og senere i livet.
Som alle andre uddannelser er der eksamer. To stk. En teoriprøve og en køreprøve. Der er lovkrav der skal følges, og både du og din kørelærer har et ansvar for, at det går rigtigt til. ( Se fanen lovkrav nederst på siden )
Det første du vil blive præsenteret for når du starter , er en LEKTIONSPLAN.
Lektionsplanen er din undervisningsplan, og samtidig din dokumentation overfor myndighederne ( Færdselsstyrelsen ) på at du har fulgt lovkravene. Så brug lidt tid på at sætte dig ind i lektionsplanen når du modtager den.
Den består af to kolonner. En for teori, og en for praktisk kørsel i skolevognen. Selvom vi kalder det for teori og køretimer, er det i praksis lektioner a` 45 minutter, og der skal underskrives af både dig og din kørelærer for hvert modul du har gennemgået.
Uddannelsens forløb
Du skal gå til teori 8 gange. Det foregår om aftenen fra kl. 17.00 til 19.15 eller kl. 20.00 alt efter modulets længde. Det foregår på en fast ugedag og lektionerne skal følges kronologisk. Det vil sige, starter du f.eks på et onsdagshold, skal du gå til teori 8 onsdage i træk. Ind i mellem er der pause, du hører nærmere til holdstart.
Holdet bliver undervist aktivt af en kørelærer ( lovkrav), og du skal forberede dig hjemmefra ved at læse. På Øens Køreskole får du udleveret en personlig kode til online teori som kan bruges på alle platforme. Pc, tablet, mobil m.m. Der er mødepligt, og du må højst være fraværende en gang.
De første to teoriaftener er dels information om dit uddannelses forløb og dels undervisning. Du vil lære noget om forskellige køretøjers manøvreegenskaber, trafikant adfærd og anvisninger for færdslen.
Inden tredje teoriaften skal du på MANØVREBANE. Her vil du sidde alene i en bil, mens en instruktør underviser dig via radio.
Du skal igennem forskellige øvelser af varierende sværhedsgrad.
Tredje teoriaften går det løs med at lære at begå sig i trafikken. Man starter blødt med placering på kørebanen, valg af hastighed og andre basismanøvrer.
Inden næste teoriaften skal du ud og køre i skolevognen med din kørelærer og prøve at udføre manøvrerne i trafikken. Man starter stille og roligt, og efter hver teori hvor du lærer nye regler, skal der køres i skolevognen, hvor udfordringerne stiger, indtil du har været igennem alle manøvrer såsom vejkryds, overhaling, motorvej, mørkekørsel e.t.c.
Alle teoriaftener består dels af undervisning, dels af afkrydsningsprøver, hvor du tester din indlæring, og hvor vi til sidst i din undervisning, er på et niveau med det du skal kunne til teoriprøven, som også er en afkrydsningsprøve.
Og lad os være ærlige. Teori kan være lidt tungt, men en engageret lærer, der kan flette en god historie og et godt grin ind i undervisningen hjælper på indlæringen. Og det kan vi. En god kørelærer brænder for sin teoriundervisning.
Efter ottende teoriaften skal du til teoriprøve hos Færdelsstyrelsen. Når den er bestået, skal du dygtiggøre dig i trafikken, således at du både føler dig i stand til at køre bilen selvstændigt, samt kunne vise en køreprøvesagkyndig det samme.
Undervejs i undervisnings forløbet skal du på KØRETEKNISK ANLÆG ( Glatbane ) . En sjov dag hvor du prøver forskellige udskridnings og genopretnings manøvrer.
Du skal også på et tidspunkt i forløbet igennem et færdselsrelateret FØRSTEHJÆLPSKURSUS.
Afslutningsvis går du til køreprøve. Det er en køretur med dig og en prøvesagkyndig i kørelærens bil, med en rute den sagkyndige bestemmer. Den består du selvfølgelig :-), og så har du et kørekort.
Hele dette forløb er ikke noget vi har fundet på. Det er lovkrav og vi følger selvfølgelig loven.
Se de lovkrav der er for at tage kørekort her
Køreprøven forgår sandsynligvis her
Læs om lægeerklæring her